Chemia nauczycielska
Opis studiów
Kierunek Chemia nauczycielska na studiach drugiego stopnia to unikalna propozycja dla osób, które pragną połączyć pasję do chemii z zamiłowaniem do nauczania. Program kształcenia na tym kierunku umożliwia pogłębienie wiedzy chemicznej w takich dziedzinach jak chemia organiczna, nieorganiczna i fizyczna, a także zdobycie kwalifikacji psychologiczno-pedagogicznych niezbędnych do pracy z młodzieżą.
Rekrutacja na kierunek Chemia nauczycielska (studia II stopnia) jest otwarta dla osób posiadających dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku chemia lub kierunkach pokrewnych. Kandydaci powinni posiadać przygotowanie z zakresu podstaw chemii umożliwiające kontynuowanie nauki na poziomie magisterskim. Osoby, które w trakcie studiów I stopnia zrealizowały blok pedagogiczny, mogą wnioskować o uznanie zaliczonych przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych. W takim przypadku, po pozytywnej weryfikacji dokumentacji, będą zwolnione z powtórnego realizowania ich w ramach studiów II stopnia. Dodatkowo, osoby posiadające dyplom magistra chemii lub kierunku pokrewnego, które nie posiadają przygotowania pedagogicznego, mogą również ubiegać się o przyjęcie na kierunek. W ich przypadku możliwe jest uznanie przedmiotów chemicznych, a główny nacisk w toku studiów zostanie położony na realizację przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych, umożliwiających uzyskanie pełnych uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela chemii.
Kierunek Chemia nauczycielska pozwala na uzyskanie uprawnień do nauczania chemii, a program jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego:
- merytoryczne przygotowanie do nauczania pierwszego przedmiotu lub prowadzenia pierwszych zajęć – grupa zajęć A1; 435h, 66 ECTS
- psychologiczno-pedagogiczne – grupa zajęć B; 14 ECTS
- B.1. Psychologia 95h
- B.2. Pedagogika 95h
- B.3. Praktyki zawodowe 30h
- dydaktyczne w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu – grupa zajęć C; 60h, 7 ECTS
- dydaktyczne do nauczania pierwszego przedmiotu lub prowadzenia pierwszych zajęć – grupa zajęć D; 29 ECTS
- D.1. Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć 180h
- D.2. Praktyki zawodowe 120h
- specjalistyczny język angielski; 60h, 4 ECTS
Atuty kierunku
Studenci kierunku Chemia nauczycielska uczą się, jak przekazywać wiedzę w sposób zrozumiały i atrakcyjny, co jest kluczowe w pracy nauczyciela. Program obejmuje zarówno zaawansowane zagadnienia chemiczne, jak i metodykę nauczania, psychologię edukacyjną oraz techniki motywowania uczniów do nauki przedmiotów ścisłych. Dzięki temu absolwenci kierunku są doskonale przygotowani do pracy w szkołach podstawowych, średnich, a także do prowadzenia zajęć edukacyjnych w innych instytucjach.
Kierunek ten kładzie duży nacisk na umiejętności praktyczne. Studenci uczestniczą w licznych zajęciach laboratoryjnych, gdzie doskonalą posiadane już kompetencje w pracy laboratoryjnej, ukierunkowując je na przekazywanie wiedzy i umiejętności uczniom. Ponadto studenci realizują praktyki pedagogiczne, które pozwalają na zdobycie doświadczenia w rzeczywistych warunkach szkolnych, a także rozwijają umiejętność organizacji i prowadzenia zajęć dydaktycznych.
Wybrane przedmioty
- Dydaktyka i dydaktyka chemii
- Psychologia i pedagogika
- Chemia nieorganiczna
- Chemia organiczna
- Chemia fizyczna
- Praktyki zawodowe w szkołach
Kompetencje absolwenta
- Pogłębiona wiedza chemiczna umożliwiająca prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkole podstawowej i średniej.
- Umiejętność planowania i realizacji efektywnych lekcji chemii z wykorzystaniem metod aktywizujących i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych.
- Umiejętność bezpiecznego przeprowadzania eksperymentów chemicznych w warunkach szkolnych.
- Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do pracy z uczniami w różnym wieku.
- Umiejętność komunikacji i pracy w zespole oraz prowadzenia działań wychowawczych i opiekuńczych.
- Gotowość do dalszego doskonalenia zawodowego i kształcenia ustawicznego.
Perspektywy zawodowe
- nauczyciele chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
- edukatorzy w instytucjach edukacyjnych i ośrodkach nauki
- prowadzący zajęcia chemiczne w ramach projektów edukacyjnych i pozalekcyjnych
- pracownicy instytucji związanych z edukacją i popularyzacją nauki
Postępowanie kwalifikacyjne
Rekrutacja dla absolwentów studiów wyższych
Elementy postępowania kwalifikacyjnego | Maks. punktów | Waga elementu | Maks. wynik |
---|---|---|---|
1) średnia ocen ze studiów wyższych | 5 | 5 | 25 |
2) rozmowa kwalifikacyjna | 5 | 5 | 25 |
Liczba punktów możliwa do uzyskania w postępowaniu kwalifikacyjnym | 50 |
Z rozmowy kwalifikacyjnej zwolnieni są kandydaci, którzy w trakcie studiów pierwszego stopnia zaliczyli wszystkie niżej wymienione przedmioty związane z głównymi działami chemii:
- Chemia analityczna w wymiarze minimum 8 punktów ECTS,
- Chemia fizyczna w wymiarze minimum 12 punktów ECTS,
- Chemia nieorganiczna w wymiarze minimum 10 punktów ECTS,
- Chemia organiczna w wymiarze minimum 14 punktów ECTS.
Jest to równoważne z przyznaniem kandydatom maksymalnej liczby punktów przewidzianej za rozmowę kwalifikacyjną.
W sprawach stacjonarnych studiów drugiego stopnia na kierunku analityka produktów spożywczych prosimy o kontakt z:
mgr Anną Wojciechowską
- tel. 618-291-604
- e-mail: a.wojciechowska@amu.edu.pl