Chemia nauczycielska

Opis studiów

Kierunek Chemia nauczycielska na studiach drugiego stopnia to unikalna propozycja dla osób, które pragną połączyć pasję do chemii z zamiłowaniem do nauczania. Program kształcenia na tym kierunku umożliwia pogłębienie wiedzy chemicznej w takich dziedzinach jak chemia organiczna, nieorganiczna i fizyczna, a także zdobycie kwalifikacji psychologiczno-pedagogicznych niezbędnych do pracy z młodzieżą.

Rekrutacja na kierunek Chemia nauczycielska (studia II stopnia) jest otwarta dla osób posiadających dyplom ukończenia studiów I stopnia na kierunku chemia lub kierunkach pokrewnych. Kandydaci powinni posiadać przygotowanie z zakresu podstaw chemii umożliwiające kontynuowanie nauki na poziomie magisterskim. Osoby, które w trakcie studiów I stopnia zrealizowały blok pedagogiczny, mogą wnioskować o uznanie zaliczonych przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych. W takim przypadku, po pozytywnej weryfikacji dokumentacji, będą zwolnione z powtórnego realizowania ich w ramach studiów II stopnia. Dodatkowo, osoby posiadające dyplom magistra chemii lub kierunku pokrewnego, które nie posiadają przygotowania pedagogicznego, mogą również ubiegać się o przyjęcie na kierunek. W ich przypadku możliwe jest uznanie przedmiotów chemicznych, a główny nacisk w toku studiów zostanie położony na realizację przedmiotów psychologiczno-pedagogicznych, umożliwiających uzyskanie pełnych uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela chemii.

Kierunek Chemia nauczycielska pozwala na uzyskanie uprawnień do nauczania chemii, a program jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego:

  • merytoryczne przygotowanie do nauczania pierwszego przedmiotu lub prowadzenia pierwszych zajęć – grupa zajęć A1; 435h, 66 ECTS
  • psychologiczno-pedagogiczne – grupa zajęć B; 14 ECTS
    • B.1. Psychologia 95h
    • B.2. Pedagogika 95h
    • B.3. Praktyki zawodowe 30h
  • dydaktyczne w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu – grupa zajęć C; 60h, 7 ECTS
  • dydaktyczne do nauczania pierwszego przedmiotu lub prowadzenia pierwszych zajęć – grupa zajęć D; 29 ECTS
    • D.1. Dydaktyka przedmiotu nauczania lub zajęć 180h
    • D.2. Praktyki zawodowe 120h
  • specjalistyczny język angielski; 60h, 4 ECTS

Atuty kierunku

Studenci kierunku Chemia nauczycielska uczą się, jak przekazywać wiedzę w sposób zrozumiały i atrakcyjny, co jest kluczowe w pracy nauczyciela. Program obejmuje zarówno zaawansowane zagadnienia chemiczne, jak i metodykę nauczania, psychologię edukacyjną oraz techniki motywowania uczniów do nauki przedmiotów ścisłych. Dzięki temu absolwenci kierunku są doskonale przygotowani do pracy w szkołach podstawowych, średnich, a także do prowadzenia zajęć edukacyjnych w innych instytucjach.
Kierunek ten kładzie duży nacisk na umiejętności praktyczne. Studenci uczestniczą w licznych zajęciach laboratoryjnych, gdzie doskonalą posiadane już kompetencje w pracy laboratoryjnej, ukierunkowując je na przekazywanie wiedzy i umiejętności uczniom. Ponadto studenci realizują praktyki pedagogiczne, które pozwalają na zdobycie doświadczenia w rzeczywistych warunkach szkolnych, a także rozwijają umiejętność organizacji i prowadzenia zajęć dydaktycznych.

Wybrane przedmioty

  • Dydaktyka i dydaktyka chemii
  • Psychologia i pedagogika
  • Chemia nieorganiczna
  • Chemia organiczna
  • Chemia fizyczna
  • Praktyki zawodowe w szkołach

Kompetencje absolwenta

  • Pogłębiona wiedza chemiczna umożliwiająca prowadzenie zajęć dydaktycznych w szkole podstawowej i średniej.
  • Umiejętność planowania i realizacji efektywnych lekcji chemii z wykorzystaniem metod aktywizujących i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych.
  • Umiejętność bezpiecznego przeprowadzania eksperymentów chemicznych w warunkach szkolnych.
  • Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne do pracy z uczniami w różnym wieku.
  • Umiejętność komunikacji i pracy w zespole oraz prowadzenia działań wychowawczych i opiekuńczych.
  • Gotowość do dalszego doskonalenia zawodowego i kształcenia ustawicznego.

Perspektywy zawodowe

  • nauczyciele chemii w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
  • edukatorzy w instytucjach edukacyjnych i ośrodkach nauki
  • prowadzący zajęcia chemiczne w ramach projektów edukacyjnych i pozalekcyjnych
  • pracownicy instytucji związanych z edukacją i popularyzacją nauki

Postępowanie kwalifikacyjne

Rekrutacja dla absolwentów studiów wyższych

Elementy postępowania kwalifikacyjnegoMaks.
punktów
Waga
elementu
Maks.
wynik
1) średnia ocen ze studiów wyższych5525
2) rozmowa kwalifikacyjna5525
Liczba punktów możliwa do uzyskania w postępowaniu kwalifikacyjnym50

Z rozmowy kwalifikacyjnej zwolnieni są kandydaci, którzy w trakcie studiów pierwszego stopnia zaliczyli wszystkie niżej wymienione przedmioty związane z głównymi działami chemii:

  1. Chemia analityczna w wymiarze minimum 8 punktów ECTS,
  2. Chemia fizyczna w wymiarze minimum 12 punktów ECTS,
  3. Chemia nieorganiczna w wymiarze minimum 10 punktów ECTS,
  4. Chemia organiczna w wymiarze minimum 14 punktów ECTS.

Jest to równoważne z przyznaniem kandydatom maksymalnej liczby punktów przewidzianej za rozmowę kwalifikacyjną.


W sprawach stacjonarnych studiów drugiego stopnia na kierunku analityka produktów spożywczych prosimy o kontakt z:

mgr Anną Wojciechowską