Prof. UAM dr hab.Anetta Zioła-Frankowska

Pracownik samodzielny
  • Członek Zespołu Podstawowych Problemów Technik Analitycznych Komitetu Chemii Analitycznej PAN w kadencji 2020-2023
  • Koordynator projektu dydaktycznego (Kierownik projektu) Odkrywcza Chemia- Poznaj, Sprawdź, Wykorzystaj POWR.03.01.00-00-T074/18 od 2019-2021
  • Członek Rady Naukowej Dyscypliny Nauki Chemiczne – Wydział Chemii UAM
  • Ekspert NCBiR w Programie Inteligentny Rozwój (POIR) od 2017
  • Pełnomocnik Dziekana ds. Promocji Wydziału; Wydział Chemii UAM; Promocja Wydziału Chemii (2013-2018)
  • Członek Rady Naukowej (z zakresu chemii analitycznej) czasopisma „Laboratorium-Przegląd Ogólnopolski”, dwumiesięcznik, indeksowany w bazie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego,  od 2016
  • Członek Sieci Naukowej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu) Badania składu pierwiastków w tkankach w populacji ludzkiej od 2015
  • Koordynator Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki na Wydziale Chemii UAM realizowanego przez Kolegium Rektorów Miasta Poznania od 2013-2018.
  • Koordynator Nocy Naukowców na Wydziale Chemii UAM realizowanej przez Kolegium Rektorów Miasta Poznania od 2013-2018.
  • Koordynator projektu na Wydziale Chemii UAM European Researchers' Night, H2020 - MSCA-NIGHT-2016. HORIZON 2020. Work Programme 2016-2019 Marie Skłodowska-Curie. Nr H2020-EU.1.3.5 (2016-2019)
  • Koordynator Dni Otwartych na Wydziale Chemii UAM i Dnia Kandydata UAM – od 2014-2018

ORCID: 0000-0002-8409-5689

Scopus Author Identifier: 25958851900

.

• 2002: magister chemii, specjalność- chemia środowiska, Wydział Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • 2004: Studia Podyplomowe „Analityka zanieczyszczeń środowiska i żywności” Wydział Chemii, Politechnika Gdańska
  • 2008: doktor nauk chemicznych w dyscyplinie chemia, Wydział Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tytuł rozprawy doktorskiej: „Oznaczanie glinu w próbkach środowiskowych w aspekcie analizy frakcjonowania i specjacji”.
  • 2017: doktor habilitowany nauk chemicznych w dyscyplinie chemia, Wydział Chemii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tytuł rozprawy habilitacyjnej: „Zastosowanie analityki chemicznej w badaniach biologicznych i środowiskowych”.
  • Analityka chemiczna: wykorzystanie nowych narzędzi w analityce chemicznej takich jak ICP-OES, ICP-MS, HPLC, LC-MS/MS, EDX oraz w układach technik połączonych LC-ICP-MS na potrzeby rozwijania nowych metod i możliwości w zakresie analityki chemicznej, analityki żywności czy analityki specjacyjnej oraz analityki biomedycznej.
  • Analityka makro i mikroskładników oraz metali toksycznych w tkankach narządu ruchu w oparciu o tkanki łatwo dostępne (włos, płytka paznokciowa, krew, mocz) oraz w tkankach niedostępnych w badaniach przesiewowych, takich jak tkanka kostna, więzadłowa, krążka międzykręgowego oraz chrzęstna przy wykorzystaniu metod chromatograficznych i spektrometrycznych.
  • Zastosowanie nowych metodyk analitycznych w analityce żywności na potrzeby wynikające z uregulowań prawnych jak również na potrzeby badań podstawowych.
  1. Zioła-Frankowska A., Karaś K., Mikołajczak K., Kurzyca I., Kowalski A., Frankowski M. (2021), Identification of metal(loid)s compounds in fresh and pre-baked bread with evaluation of risk health assessment. Journal of Cereal Science Volume 97,103164
  2. Karaś, K., Zioła-Frankowska, A., Bartoszewicz, M., Krzyśko, G., Frankowski, M. (2020) Investigation of chocolate types on the content of selected metals and non-metals determined by ICP-OES analytical technique. Food Additives and Contaminants: Part A Chemistry, Analysis, Control, Exposure and Risk Assessment
  3. Karaś, K., Zioła-Frankowska, A., Frankowski, M. (2020) Chemical speciation of aluminum in wine by LC–ICP–MS. Molecules, 25(5), 1069
  4. Zioła-Frankowska A.,  Frankowski M. (2018) Speciation analysis of aluminium in plant parts of Bendula pendula and in soil. Journal of Environmental Sciences. 65, 153-161
  5. Dąbrowski M.,Zioła-Frankowska A., Kubaszewski Ł.,Rogala P., Frankowski M. (2018) The content of the structural elements in the femoral bone in patients who underwent total hip replacement. Osteoporosis International 29 :S 49–S 1, 565
  6. Zioła-Frankowska A., Dąbrowski M., Kubaszewski Ł., Frankowski M. (2017) Interrelationship between silicon, aluminium and elements associated with tissue metabolism and degenerative processes in degenerated human intervertebral disc tissue. Environmental Science and Pollution Research. 24 (24), 19777-19784
  7. Zioła-Frankowska, A., Frankowski, M.(2016) Determination of Metals and Metalloids in Wine Using Inductively Coupled Plasma Optical Emission Spectrometry and Mini-torch. Journal Food Analytical Methods.
  8. Zioła-Frankowska, A., Dąbrowski, M.,  Kubaszewski, Ł., Rogala, P., Frankowski, M. (2015) Factors affecting the aluminium content of human femoral head and neck. Journal of Inorganic Biochemistry 152, 167-173
  9. Zioła-Frankowska, A., Kubaszewski, Ł., Dąbrowski, M., Kowalski A., Rogala P., Strzyżewski W., Łabędź W., Uklejewski R. Novotny K., Kanicky V., Frankowski M.(2015) The content of the 14 metals in cancellous and cortical bone of the hip joint affected by osteoarthritis. BioMed Research International Article ID 815648
  10. Zioła-Frankowska, A., Frankowski, M., Siepak, J.(2009) Development of a new analytical method for online simultaneous qualitative determination of aluminium (free aluminium ion, aluminium-fluoride complexes) by HPLC-FAAS. Talanta. 78 623-630.