Prof. dr hab.Grzegorz Schroeder

Profesor emerytowany

Grzegorz Schroeder - profesor chemii jest zatrudniony w Zakładzie Chemii Supramolekularnej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 1996-2002 prodziekan a w latach 2002-2008 dziekan Wydziału Chemii UAM. Od momentu utworzenia w roku 2002 do 2020 kierownik Zakładu Chemii Supramolekularnej. Jest autorem lub współautorem 365 prac indeksowanych w bazie Web of Science. Prace te były cytowane ponad 3100 razy. Jest autorem lub współautorem 12 książek z zakresu chemii. Jego zainteresowania badawcze obejmują tematykę chemii supramolekularnej, receptorów molekularnych oraz chemii analitycznej. Przez lata jego zainteresowania badawcze obejmowały także inne obszary chemii: kinetykę szybkich reakcji, spektroskopię FTIR i NMR, spektrometrię mas i wpływu chemikaliów na środowisko. Obecnie G. Schroeder prowadzi badania nad syntezą i zastosowaniem nieorganiczno-organicznych materiałów hybrydowych z selektywnymi receptorami molekularnymi na bazie krzemionki, nanomateriałów węglowych, polimerów krzemoorganicznych i cząstek magnetycznych oraz nad zastosowaniem spektrometrii masowej z jonizacją plazmową w warunkach ciśnienia atmosferycznego (FAPA-MS) w analizie związków bioaktywnych. Od wielu lat współpracuje z przemysłem chemicznym, instytutami branżowymi, gminami oraz małymi i średnimi firmami zajmującymi się produkcją chemikaliów i utylizacją odpadów.

Kariera:

• 1973: Mgr
  • 1977: Dr
  • 1988: Dr hab.
  • 1997: Prof.
  • Przewodniczący Komisji Wyborczej Uniwersytetu
  • Sekretarz Rady Nadzorczej Fundacji UAM
  • Członek Komisji Nauk Chemicznych O/PAN w Poznaniu
  • Chemia supramolekularna
  • Synteza ligandów supramolekularnych i badanie oddziaływań w kompleksach gość-gospodarz z zastosowania spektroskopii i spektrometrii mas
  • Otrzymywanie i zastosowania nieorganiczno-organicznych hybrydowych materiałów z selektywnymi receptorami molekularnymi na bazie krzemionki, polimerów, magnetycznych cząsteczek
  • Analiza bioaktywnych substancji w formulacjach kosmetycznych z zastosowaniem spektrometrii mas
  1. Maria Guć, Michał Cegłowski, Mateusz Pawlaczyk, Joanna Kurczewska, Edward Reszke, Grzegorz Schroeder, "Application of FAPA mass spectrometry for analysis of fragrance ingredients used in cosmetics", Measurement: Journal of the International Measurement Confederation, 168  (2021) 108326.
  2. Michał Cegłowski, Grzegorz Schroeder,  Richard Hoogenboom, "Porous Poly(2-oxazoline)-Based Polymers for Removal and Quantification of Phenolic Compounds", Chemistry of Materials, 32 (2020) 6425-6436.
  3. Maria Guć, Grzegorz Schroeder, "Molecularly imprinted polymers and magnetic molecularly imprinted polymers for selective determination of estrogens in water by ESI-MS/FAPA-MS", Biomolecules, 10, (2020), 1-25, Numer artykułu: 672
  4. Mateusz Pawlaczyk, Grzegorz Schroeder, "Dendrimer-Functionalized Hybrid Materials Based on Silica as Novel Carriers of Bioactive Acids", Molecules (Basel, Switzerland)  25 (2020) 1-21, Numer artykułu: 2660.
  5. Mateusz Pawlaczyk, Grzegorz Schroeder, "Efficient Removal of Ni(II) and Co(II) Ions from Aqueous Solutions Using Silica-based Hybrid Materials Functionalized with PAMAM Dendrimers", Solvent Extraction and Ion Exchange, 38 (2020) 496-521.
  6. Ryszard Krzyminiewski, Bernadeta Dobosz, Grzegorz Schroeder, Joanna Kurczewska, ESR as a monitoring method of the interactions between TEMPO-functionalized magnetic nanoparticles and yeast cells, Scientific Reports (2019) 9:18733