Jak już informowaliśmy wcześniej, w związku z sytuacją panującej pandemii, nasze działania skierowane do klas akademickich musiały ulec znaczącej zmianie. Wstrzymanie wszelkich zajęć wymagających bezpośrednich kontaktów, zgodnie z zarządzeniem władz państwowych, a w konsekwencji, również władz rektorskich, eliminuje możliwość prowadzenia zajęć laboratoryjnych. Proponujemy natomiast udział uczniów w cyklu wykładów z których część (wykłady proponowane przez prof. Lechosława Łomozika) nawiązuje do problematyki rozwijanej podczas zajęć laboratoryjnych.
Wykłady te obejmują następujące zagadnienia:
- Układ okresowy pierwiastków
- Wiązania chemiczne
- Reakcje utleniania i redukcji
- Sole - właściwości, metody otrzymywania
- Miareczkowanie
i są skierowane do uczniów klas licealnych.
Kolejny cykl wykładów proponowanych przez prof. Gąsowską obejmuje zagadnienia dedykowane do uczniów klas licealnych , ale zakres ich może być przystosowany dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych:
- Chemiczna historia naszej cywilizacji
- Poprawianie umysłu
- Woda taka dziwna ciecz
- Dlaczego się starzejemy
- Czerwone jak krew – czy to zawsze prawda
- Nowoczesna wojna z rakiem
- Co za dużo to niezdrowo w kontekście witamin
Proponujemy również cykl ćwiczeń (Krystyna Nowińska, Teresa Kowalczykowska, Anna Gąsowska) dla uczniów klas licealnych:
- Rozpuszczalność, stężenie procentowe i molowe to całkiem prosta sprawa
- Amfoteryczność, amfora i aforyzm – co je łączy i co dzieli
- Ach te hydraty!
Zgodnie z realizowanym wcześniej programem, proponowane są wykłady poszerzone o elementy ćwiczeń z zakresu izomerii optycznej. Wykłady te prowadzić będzie, podobnie jak podczas bezpośrednich spotkań, prof. Donata Pluskota-Karwatka.
Proponujemy ponadto utworzenie grup dla maturzystów – mogą być w każdej szkole, będziemy realizować tematy sprawiające szczególne trudności, zgłoszone przez maturzystów i nauczycieli (zajęcia dla grup nie większych niż 10 osób)
Prowadzone są także, w sposób regularny, indywidualne zajęcia z uczniami zdolnymi (prof. Anna Gąsowska i mgr Teresa Kowalczykowska). Zajęcia te prowadzone są dla dwóch uczniów po 2 godziny w tygodniu dla każdego ucznia.