Data publikacji w serwisie:

Organizacja zajęć dla uczniów klas akademickich w okresie pandemii

Jak już informowaliśmy wcześniej, w związku z sytuacją panującej pandemii, nasze działania skierowane do klas akademickich musiały ulec znaczącej zmianie. Wstrzymanie wszelkich zajęć wymagających bezpośrednich kontaktów, zgodnie z zarządzeniem władz państwowych, a w konsekwencji, również władz rektorskich, eliminuje możliwość prowadzenia zajęć laboratoryjnych. Proponujemy natomiast udział uczniów w cyklu wykładów z których część (wykłady proponowane przez prof. Lechosława Łomozika) nawiązuje do problematyki rozwijanej podczas zajęć laboratoryjnych.

Wykłady te obejmują następujące zagadnienia:

  1. Układ okresowy pierwiastków
  2. Wiązania chemiczne
  3. Reakcje  utleniania i redukcji
  4. Sole - właściwości, metody otrzymywania
  5. Miareczkowanie

i są skierowane do uczniów klas licealnych.

Kolejny cykl wykładów proponowanych przez prof. Gąsowską obejmuje  zagadnienia dedykowane do uczniów klas licealnych , ale  zakres ich może  być przystosowany  dla uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych:

  1. Chemiczna historia naszej cywilizacji
  2. Poprawianie umysłu
  3. Woda taka dziwna ciecz
  4. Dlaczego się starzejemy
  5. Czerwone jak krew – czy to zawsze prawda
  6. Nowoczesna wojna z rakiem
  7. Co za dużo to niezdrowo w kontekście witamin

Proponujemy również cykl ćwiczeń   (Krystyna Nowińska, Teresa Kowalczykowska, Anna Gąsowska) dla uczniów klas licealnych:

  1. Rozpuszczalność, stężenie procentowe i molowe to całkiem prosta sprawa
  2. Amfoteryczność, amfora i aforyzm – co je łączy i co dzieli
  3. Ach te hydraty!

Zgodnie z realizowanym wcześniej programem, proponowane są wykłady poszerzone o elementy ćwiczeń z zakresu izomerii optycznej. Wykłady te prowadzić będzie, podobnie jak podczas bezpośrednich spotkań, prof. Donata Pluskota-Karwatka.
Proponujemy ponadto utworzenie grup dla maturzystów – mogą być w każdej szkole, będziemy realizować tematy sprawiające szczególne trudności, zgłoszone przez maturzystów i nauczycieli (zajęcia dla grup nie większych niż 10 osób)
Prowadzone są także, w sposób regularny, indywidualne zajęcia z uczniami zdolnymi (prof. Anna Gąsowska i mgr Teresa Kowalczykowska). Zajęcia te prowadzone są dla dwóch uczniów po 2 godziny w tygodniu dla każdego ucznia.