Associate ProfessorLech Celewicz

Professor emeritus

Lech Celewicz - ukończył studia w 1974 roku na Wydziale Chemicznym Politechniki Szczecińskiej. Stopień doktora nauk chemicznych uzyskał w 1978 roku na Wydziale Chemii UAM. Promotorem pracy doktorskiej, która dotyczyła syntezy i fotochemii pochodnych uracylu, był Prof. Krzysztof Golankiewicz. Stopień doktora habilitowanego uzyskał w 2000 roku prezentując badania nad reakcjami fotochemicznymi szeregu pochodnych zasad pirymidynowych.  Odbywał staże w znanych ośrodkach naukowych w USA: Michigan Cancer Foundation w Detroit, University of Florida w Gainesville i University of California - San Francisco (UCSF). Jest autorem lub współautorem ponad 50 publikacji w czasopismach o cyrkulacji międzynarodowej. Wypromował 9 doktorów i ponad 60 magistrów.

• mgr 1974
  • dr 1978
  • dr hab. 2000
  • W latach 2002-2019 pełnił funkcję kierownika Pracowni Chemii Nukleozydów i Nukleotydów na Wydziale Chemii UAM.
  • Od 2003 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego, a w następnej kadencji przewodniczącego Poznańskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Chemicznego.
  • Synteza analogów nukleozydów i nukleotydów o potencjalnej aktywności biologicznej (przeciwwirusowej i przeciwnowotworowej).
  • Fotochemia zasad pirymidynowych i ich nukleozydów oraz nukleotydów.
  1. Celewicz L., Mayer M., Shetlar M. D., The photochemistry of thymidylyl-(3’-5’)-5-methyl-2’-deoxycytidine in aqueous solution, Photochem. Phtobiol., 404-418, 81 (2005).
  2. Lewandowska M., Ruszkowski P., Baraniak D., Czarnecka A., Kleczewska N., Celewicz L., Synthesis of 3’-azido-2’,3’-dideoxy-5-fluorouridine phosphoramidates and their anticancer activity, Eur. J. Med. Chem., 188-195, 67 (2013).
  3. Lewandowska M., Ruszkowski P., Chojnacka K., Kleczewska N., Hoffmann M., Kacprzak K., Celewicz L., Synthesis and anticancer activity of some 5-fluoro-2’-deoxyuridine phosphoramidates, Bioorg. Med. Chem., 2330-2341, 24 (2016).
  4. Trznadel R., Singh A., Kleczewska N., Liberska J., Ruszkowski P., Celewicz L., Synthesis and in vitro anticancer activity of new gemcitabine-nucleoside analogue dimers containing methyltriazole or ester-methyltriazole linker, Bioorg. Med. Chem. Lett., 2587-2594, 29 (2019).